|
|
24. 10. 1998 KČT v regionu Krkonoše a Podkrkonoší KČT Lokomotiva Trutnov Obrázky z Krkonoš a Podkrkonoší /ale také odjinud/ Zajímaví lidé Reportáže z turistických akcí Mladobucká padesátka Návštěvní kniha |
Kdy a při jaké příležitosti jsem fotografie pořídil: 16. 07. 2005 po čtvrt na dvanáct dopoledne při výletu na Broumovsko. Jak se sem dostanete: Božanov leží 7 km jižně od Broumova na silnici vedoucí dále na hranice a do Radkówa. Kostel leží hledle na křižovatce. Dostanete se sem také po modře značené turistické značce ze Suchého Dolu po 13 km /ze Řeřišného po 6 km/. Charakteristika: Barokní kostel sv. Máří Magdalény z let 1735 - 43 leží na místě původního ze 13. stol. Patrně podle plánů K. I. Dienzenhofera jej vystavěl královéhradecký stavitel Kermer. Je to pozoruhodná barokní centrála zaklenutá kupolí s osmi výsečemi. Hřbitovní brána je zachována v pozdně gotickém slohu z 15. stol. Citováno z turistického průvodce ČSSR Náchodsko, Hradecko, Olympia, Praha, 1986, strana 167. Můj zážitek: Kostel jsem fotografoval na začátku dlouhého putování z Broumova přes Martínkovice, Božanov, rekreační středisko Pod Korunou, Pánův kříž, Božanovský Špičák, Machovskou Lhotu do Machova, na jehož konci jsem byl sužován uskřinutou kýlou. Nekvalitní snímky ovlivnily postupující bolesti uskřinuté kýly a výhledy ovlivněné lešením, jež jsem se snažil zakrýt stromem. Neumělá snaha zakrýt tímto způsobem v té době slabá míst kostela připomínají tento výklad z oblasti dějin umění: Na východě žil chán, který měl znetvorené pravé oko, na zádech hrb a pokřivenou levou nohu. Nechal se vymalovat. Malíři, který jej maloval, bylo trapno zaznamenat ho v pravé podobě. I nakreslil ho jako jinocha bez tělesných vad. Chán se podíval na obraz, řekl, že tak přece nevypadá, a nechal malíře nabídnout na kůl. Tak v malířství zanikl směr romantismus. Následující malíř - poučen nepěkným koncem svého předchůdce - namaloval chána tak, jak vypadal - tedy se znetvoreným pravým okem, hrbem na zádech a pokřivenou levou nohou. Chán se podíval na obraz, řekl, že se jedná o ošklivý obraz a nechal malíře taky nabodnout na kůl. Třetí malíř - poučen nepěknými konci svých předchůdců - namaloval chána jako jezdeckou postavu natočenou pravým bokem k diávkovi s napnutým lukem. Ruka napínající luk zakrývala pravé oko, postava byla tedy natočena jako při forhendu, takže nebyl vidět hrb, a levá pokřivená noha nebyla rovněž vidět, protože se nacházela za trupem koně. Tak v malířství vznikl směr socialistický realismus. Přiložené první dva obrázky jsou poslední fotografie uměleckého směru realistického socialismu v Čechách. |
|
|